A változások korát éljük, világunk felgyorsult és ez a tendencia folytatódik. Az össztársadalmi változásokra minden gazdaságban m?köd? szervezetnek, így az önkormányzatnak is reagálnia kell, hiszen a fennmaradás, az eredményes m?ködés a változások felismerésén és az új környezethez való gyors alkalmazkodáson múlik.
Egy szervezet eredményességét egyszerre határozza meg m?ködési struktúrája és szervezeti kultúrája. A szervezeti stratégia kialakítása során a fels? vezetés meghatározza a stratégiai célokat, majd a szervezet alsóbb szintjei számára biztosítania kell a stratégia megértését, átgondolását és befogadását. E folyamattal itatódik át a szervezet és kezd el ténylegesen a stratégia szerint m?ködni.
A szervezetfejlesztés tehát egy tervszer?, a szervezet egészére kiterjed?, felülr?l szervezett törekvés, amely a szervezet hatékonyságának és életképességének növelését célozza a szervezeti folyamatokra való tervszer? beavatkozás útján, magatartástudományi ismeretek felhasználásával.
Kerekegyháza Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: hivatal) komplex, szerteágazó munkát végez. Önkormányzati és államigazgatási (ezen belül körzetközponti jegyz?i /okmányirodai, egyes gyámügyi, építéshatósági, szociális/) ügyeket készít el? döntésre, közrem?ködik azok végrehajtásában. Ezen túl a feladatok ellátása érdekében szervez?, koordinációs tevékenységet fejt ki a mikrotérségi, önkormányzati fenntartású intézmények, civil szervezetek, egyéb önszervez?d? közösségek irányában. A hivatal ezen felül, és els?sorban kiszolgálja az Önkormányzat Képvisel?-testületét, s megvalósítja annak minden, a város fejlesztése, fejl?dése érdekében hozott döntésében foglaltakat. Számos pályázatot készít, s ezzel a különböz? célok eléréséhez támogatási összegeket szerez. Mindezek miatt nagyon fontos, hogy a hivatal, mint kiszolgáló szervezet megfelel? szervezeti struktúrával rendelkezzen e feladatok ellátásához.
Kerekegyháza Város Önkormányzata a jelenlegi m?ködést megvizsgálva, az ügyfélbarát és hatékony hivatali m?ködés érdekében jelen stratégiai tervben a hivatali és intézményi m?ködést befolyásolóan, hosszú távra meghatározza mindazon célkit?zéseket, feladatokat, amelyek a mindenkori költségvetési lehet?ségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az önkormányzat és a hivatal, illet?leg az intézmények által végzett feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
M?ködését a központi és helyi jogszabályok, a képvisel?-testületi, bizottsági döntések, a bels? utasítások és szabályzatok jelent?sen befolyásolják. De ezeken felül nagyon fontos, hogy a város vezetése olyan szervezeti struktúrát alakítson ki, amely hatékony m?ködést tesz lehet?vé, így különösen a pályázatok el?készítéséhez, és megvalósításához biztosítsa a koordinációt, továbbá megteremtse a Gazdasági Programban és egyéb képvisel?-testületi döntésekben meghatározott fejlesztési célok sikeres teljesítését. A szervezetfejlesztéssel a vezetés generális célja a szervezet technikai és humán rendszerének átgondolt, jól irányított fejlesztése, egy olyan közigazgatási jöv?kép felvázolása, amely a technológia nyújtotta el?nyök kihasználásával, a közszolgáltatások nyújtása terén hozzájárul az állampolgárok számára nyújtott minél magasabb szolgáltatások biztosításához, azaz modern állampolgár barát szolgáltatás megteremtéséhez.
A szervezetfejlesztés céljai:
-
megújulás, tanulás, kreatív megoldások kidolgozása, átláthatóbb m?ködés feltételeinek megteremtése
-
az új szervezet problémamegoldó képességének fejlesztése, az információáramlás megfelel? szint? áramlásának biztosítása
-
a hatékony munkavégzés el?segítése, a munkatársaktól elvárható alkalmazkodóképesség segítése és ezekkel összefüggésben a munkavégzés során a rugalmasság növelése
-
a szervezeti szintek közötti összhang megteremtése, folyamatos fejlesztése
-
az egyes folyamatokba való jobb belelátás, a mechanikus m?ködés kiiktatása, a rendszerek jobb, rugalmasabb m?ködése feltételeinek megteremtése
-
a szervezet és benne a munkavállalók folyamatos kontrollálása és fejlesztése
-
a különböz? szolgáltatások elektronizáltságának folyamatos fejlesztése
-
ügyfélbarát közszolgáltatások biztosítása
A szervezetfejlesztés jellemz?i
-
a vezet?k által kit?zött célok mentén halad, és a közben jelentkez? problémák folyamatos diagnózisán alapul
-
átfogó változás, mely kiterjed az egész szervezetre, rendszerre
-
együttm?köd? megoldás, bevonja és részvételre hívja a szervezetben m?köd?ket
-
a változás egyértelm?en a teljesítmény és a min?ség javítását célozza
-
humanisztikus értékekre épít, az emberi képességekre és cselekv?készségre, azaz értékvezérelt, biztosítja a benne résztvev?k folyamatos fejl?désének feltételeit, szakmai képzések biztosítása, finanszírozása
-
rendszer megközelítés?
-
elméleti igény?, de gyakorlati irányultságú
Az Önkormányzat a szervezetfejlesztési stratégiai céljait az alábbiak szerint határozza meg:
-
A helyi hatalomgyakorlás során, a döntés-el?készítés folyamatában biztosítani kell a széleskör? érdekegyeztetést, az érintettek bevonását a kompromisszumokon alapuló döntési javaslat elkészítése érdekében azzal, hogy a döntéshozó felel?sségének fenntartása mellett a közrem?köd? célcsoport is vállalja a döntésb?l származó konzekvenciákat.
-
A kit?zött célok elérése érdekében, a döntések el?készítése, és végrehajtása során az önkormányzati döntési mechanizmuson belül a döntési jogkörrel rendelkez? szervnek biztosítani kell a szükséges információk naprakész rendelkezésre állását, a visszacsatolást, a megfelel? ellen?rzési jogköröket az azonnali beavatkozás érdekében.
-
A fenntartható fejl?dés folyamatos biztosítása érdekében, a kompromisszumokon alapuló döntések végrehajtása során biztosítani kell a hatékonyan, koordináltan m?köd? hivatali struktúrát, közügyek szolgáltató jelleg?, polgárbarát intézését.
-
Az önkormányzat fejlesztési céljainak meghatározása során biztosítani kell a széleskör? társadalmi egyeztetést, véleményezést. A céloknak illeszkednie kell a hosszútávú fejlesztési elképzelésekhez azzal, hogy azoknak harmonizálniuk kell egymással, biztosítva az alulról-felfelé építkezést, egymásra épülést, fokozatosan javuló élettér – infrastruktúra, és közösségi szolgáltatások javítása – kialakítását.
-
A m?ködés során biztosítani kell, hogy az önkormányzat köz-megelégedettséggel lássa el feladatát, ennek mérését szolgálja az állandó visszacsatolás, a társadalmi kontroll.
-
A szervezeti kultúrának biztosítani kell az ügyfélközpontú, szolgáltató típusú feladatellátást, ehhez meg kell teremteni a hivatal alkalmazottainak az elkötelezettségét, bevonását, azonosulását a szervezeti kultúra által továbbított üzenethez. A szervezeti struktúrának meg kell teremteni a bels? koordinációt, kooperációt; a hatósági munka során lehet?ség szerint az „egyablakos” ügyfélszolgálatot, a specializált feladatellátást, az ehhez szükséges döntési kompetenciák megfelel? helyre történ? telepítését. A képvisel?-testületi önkormányzati munka – a döntés-el?készítés, és végrehajtás – során biztosítani kell, hogy az irodák közötti munkamegosztás, információáramlás szervezetten, hatékonyan történjen, a végrehajtásért felel?s személy a koordinációt is biztosítsa.
-
Az önkormányzati gazdálkodás során törekedni kell a feladat finanszírozás bevezetésére; az adott költséghelyeken kialakított pontos mutatók alapján végrehajtott reális tervezés megteremtésére. Meg kell teremteni a gazdálkodási folyamatok naprakész nyilvántartását, a folyamatos adatszolgáltatást a végrehajtásért felel?s intézményt?l, a hivatali szervezeti egységt?l. Törekedni kell a m?ködési hiány csökkentésére, az önkormányzati vagyon gazdaságos hasznosítása a beruházások finanszírozását szolgálja.
-
A rendelkezésre álló emberi és gazdasági er?forrásoknak a hatékony, gazdaságos, szabályos, jogszer?, folyamatos megvalósítást kell szolgálnia azzal, hogy a tervezés valós, pontos, számszer? adatszolgáltatáson alapuljon, biztosítva egyúttal a végrehajtás során állandó ellen?rzést, és amennyiben szükséges a szabályszer? beavatkozást.
-
A rendelkezésre álló információknak pontos, mérhet?, visszaellen?rizhet? adatokon kell alapulnia. Az információáramlás során meg kell teremteni a formális, szabályszer? csatornákon történ? adatszolgáltatást az intézmények és a hivatal között, továbbá a hivatal szervezeti egységei között.
-
A hivatal bels? szervezeti struktúrájának biztosítania kell, hogy a szervezet alkalmazkodni tudjon az önkormányzati munka során felmerül? egyedi ügyek, igények, feladatok megoldásához is, a szervezeti egységek közötti hatékony munkamegosztás, koordináció megteremtésével, nagyfokú önállósággal, a kezdeményez?készség er?sítése mellett. A szakmai kompetenciák er?sítése az életet át tartó tanulás mellett.
Teljes anyag megtekintéséhez >>> kattintson ide! <<<
|